ساختار موسیقایی قصیده ی «فلسفه الحیاه» بر پایه مکتب فرمالیسم
نویسندگان
چکیده
چکیده رویکردهای متن محور در بررسی متن ادبی در قرن بیستم تحت تأثیر دیدگاههای مبتنی بر زبانشناسی شکل گرفتند. در این میان زبانشناسان روس و مکتب فرمالیسم روسی در تحوّل نقد ادبی قرن بیستم سهم بهسزایی داشتند. به گونهای که در تحلیل متن ادبی معتقد بودند که تمام چیزهای ارزشمند یک اثر در خودش نهفته است و عواملی مانند ظرف تاریخی، ساخت اثر یا هدف از آن و زندگی شاعر در درجات بعدی اهمّیّت قرار دارد. فرمالیسم در ادبیّات ملل گوناگون به خصوص ادبیّات روسی با ظهور بزرگانی چون یاکوبسن، شکلوفسکی و... جلوهگر است و در ادبیّات عرب وامدار تلاشهای لفظ محور بزرگانی چون جاحظ و قدامه بن جعفر و عبدالقاهر جرجانی است و نشانههای آن در ادبیّات معاصر عرب در آثار بزرگانی چون أمین نخله، صلاح عبدالصَّبور و... قابل مشاهده است. ایلیا ابوماضی نیز، از جمله شاعرانی است که به ارتباط بین لفظ و معنا اهمّیّت میدهد. بررسی فرمالیستی قصیدهی «فلسفهالحیاه» ـ اثر این شاعر نامدارـ ازجنبهی موسیقیکه سهم عمدهای را در فرایند برجستهسازی این قصیده برعهده دارد، نشان از ارتباط داشتن شکل با محتوای این قصیده دارد؛ زیرا قصیده از ساختاری منسجم و یکپارچه برخوردار است. ایلیا نه تنها در شعر، آهنگ حاصل از وزن عروضی به وجود آورده است؛ بلکه توانسته است حالاتی ملایم توأم با آرامش و تفکّر را که با موضوع شعر مرتبط است، ایجاد نماید و با ایجاد این تناسب باعث برجسته سازی این قصیده گردد. کلید واژهها: ، فرمالیسم، موسیقی، ایلیا ابوماضی، فلسفه الحیاه.
منابع مشابه
ساختار موسیقایی قصیدهی «فلسفه الحیاه» بر پایه مکتب فرمالیسم
چکیده رویکردهای متن محور در بررسی متن ادبی در قرن بیستم تحت تأثیر دیدگاههای مبتنی بر زبانشناسی شکل گرفتند. در این میان زبانشناسان روس و مکتب فرمالیسم روسی در تحوّل نقد ادبی قرن بیستم سهم بهسزایی داشتند. به گونهای که در تحلیل متن ادبی معتقد بودند که تمام چیزهای ارزشمند یک اثر در خودش نهفته است و عواملی مانند ظرف تاریخی، ساخت اثر یا هدف از آن و زندگی شاعر در درجات بعدی اهمّیّت قرار دارد. ف...
متن کاملمظاهر عالم هورقلیا در فلسفه ی اشراق و مکتب شیخیه
در تعریف لغوی واژهی هورقلیا اگرچه آرای متنوّعی در باب یونانی، سریانی و عبری بودن آن وجود دارد، میتوان دقیقترین تعریف را «خورکلپا» به معنای جسم خورشیدی دانست که ریشه در فرهنگ و زبان ایران باستان دارد. در جهانشناسی حکمت اشراق، عالم هورقلیا را میتوان با عالم صور معلقه، اشباح مجردّه، عالم مثال و عالم خیال منفصل یکی دانست. ضمن آنکه در مکتب شیخیه، با توجه به رویکرد کلامی آن مکتب، عالم ملکوت نیز م...
متن کاملتحلیل و بررسی قصاید خاقانی بر پایه ی نظریه فرمالیسم
چکیده : خاقانی یکی از برجسته ترین شاعران صاحب سبک در قرن ششم هجری است. زبان عالمانه ی مشحون از اصطلاحات علمی روزگار، ترکیبات بدیع و تخیلات قوی شاعرانه که همگی آنها در شبکه ای از تناسبات لفظی و معنوی شکل می گیرد، سبب شده است که زبان شعر او پرطنین و توجه برانگیز و در عین حال معنای شعر او دشوار و مبهم گردد. توجه فراوان شاعر به فرم و صورت و میل سیری ناپذیری او به انواع تناسبات و ملائمات ادبی، شعر...
15 صفحه اولتحلیل روانشناسی شخصیت و زندگی فریدون در شاهنامه فردوسی بر پایه ی مکتب روانکاوی زیگموند فروید
هر داستان یک تجربه ی عینی یا ذهنی از زندگی انسان است. کند و کاو در لایه های درونی داستان ها و حوادث و شخصیت ها و انگیزه ها و اندیشه هایشان همیشه از دغدغه های ذهن جستجو گر و پویای خوانندگان حرفه ای داستان هاست. یکی از مهمترین و تاریخ سازترین شخصیت های شاهنامه یعنی فریدون در این گفتار مورد کنکاش و بررسی روانکاوی قرار گرفته است.
متن کاملناقوس بوسیدن در قصیده ی ترسائیهی خاقانی
ناقوس بوسیدن در قصیدهی ترسائیهی خاقانیچکیدهآنچه در این پژوهش بررسی خواهد شد، بیت زیر از قصیدهی «ترسائیه»ی خاقانی است:روم ناقوس بوسم زین تحکّم شوم زنّار بندم زین تعدّادر سالهای اخیر، برخی از شارحان در ضبط واژهی «بوسم» در بیت یاد شده از خاقانی، تردید کرده و باور دارند که این واژه تصحیف «نوشم» (صورت کوتاهشدهی نیوشیدن) و به معنای شنیدن است و سخن خاقانی را در این بیت نه ناقوس بوسیدن، بلکه ناقوس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نقد ادب معاصر عربیناشر: دانشگاه یزد
ISSN
دوره 4
شماره 6 2014
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023